Spice of My Life

Followers !

Halaman

Sabtu, 31 Disember 2016

Mee Tomyam + Bandung Cincau


Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera,

Pekena mee tomyam kalau kena dengan hasil kuah tomyannya memang menjadi dan menjilat jari si tuan punya badan yang makan tu, hehe

Dorayaki coklat


Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera,

Siapa pernah makan dorayaki macam di tangan KK tu? cepat angkat tangan tinggi-tinggi, haha, bagus ! macam tak ramai

Mee Kari Hisptur


Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera,

Kita ni bukanlah nak berhipster bagai, sebab tua dah kan, haha, cukup-cukuplah dengan makam mee kari biasa tu

Nasi Lemak Ayam


Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera,

Bila makan nasi lemak ayam ni teringat pula kat nasi lemak kat Pekan yang sedap, zaman-zaman bertugas di sana suatu masak dulu, sekarang tidak lagi

Papadom + Tempe


Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera,

Masa hujan-hujan ni memang sedap kalau dapat mengomel gorengan yang panas-panas depan tv sambil tengok drama, haha

Jumaat, 30 Disember 2016

Tomyam + Nasi putih


Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera,

Hidangan yang biasa sangat orang pesan kalau di kedai makan, tak ada yang luar biasa pun, cuma yang menbezakan hanya satu saja, hahaha, apa dia

Cucur manis + Kopi O


Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera,

Harini KK buat cucur manis untuk sarapan pagi tadi, sebab nak makan ramai-ramai kan, jadi buat banyak terus

Rabu, 28 Disember 2016

Kerabu Maggi !


Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera,

Rasanya ini kali pertama untuk mencuba kerabu maggi, sebelum ni pernah dengar saja kerabu ni, tak pernah nak merasa pun, harini kena paksa dengan si Aini, haha

Selasa, 27 Disember 2016

Satay


Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera,

Lamanya tak makan satay kan, rasanya dah berzaman tak sentuh makanan yang sekarang ni agak mahal, secucuk dah 60sen, bukan selalu boleh, jangan tiap hari, haha

Isnin, 26 Disember 2016

Pertama kali di MarryBrown


Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera,

Masa KK bertukar selama dua hari ke Jerantut tempoh hari, barulah tahu kat bandar sana ada MarryBrown, jakun kejap sebab kat Kuantan tak ada pun

Kisah disebalik cucur kurma...


Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera,

Tertengok kurma yang ada ni, KK terpanggil untuk buat cucur kurma, lama dah rasanya tak buat, kalau dulu masa puasa suka sangat buat dengan mak

Swafoto, Gosip dan Rindu


Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera,

Al-kisah minggu lepas, KK turun ke Kuantan ada urusan sikit, jadi alang-alang dah sampai tu, jenguk kejap tempat kerja lama dulu, zaman-zaman dengan tepung

Kek RM1


Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera,

Viral sana sini, kecoh buah mulut makcik-makcik di seluruh Malaysia kek murah yang dijual RM1 untuk setiap potongan, murah sangat kan, penuh orang beratur nak beli kek yang viral tu

Mee kari


Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera,

Mee kari antara makanan kesukaan KK juga, lagi-lagi kalau ada kerang, memang menyengat sangat, tak pandang kiri kanan dah, haha, melantak tak ingat dunia

Ahad, 25 Disember 2016

Sardin + Ubi Kentang + Jemput Pisang


Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera,

Untuk menu masak memasak bersama KK harini kita menyajikan 3 jenis juadah yang bakal melelehkan air liur anda, haha

Oreng merajuk


Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera,

KK ni nak balik Kuantan jarang sekali, boleh kira dengan jarilah kalau jejak Kuantan tu, bukan apa, kalau cuti tu biasa tak kemana pun, di Kemaman saja

Sabtu, 24 Disember 2016

Cucur manis


Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera,

Hujan-hujan ni memang sedap kalau pekena cucur manis, tengah-tengah hujan renyai, sejuk-sejuk dapat makan panas-panas memang tak sedar habis sebakul

Kurma makanan sunnah


Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera,

Kalau sebut kurma ni, mesti orang ingat nak puasa kan, simbolik kurma semestinya mengingatkan kita kepada Ramadhan, sama juga macam rendang kan, pasti raya

Mendobi-dobi


Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera,

Kita yang hidup membujang ni, merantau pula ke tempat orang pula, kenalah pandai bawa diri kan, nak makan, nak tidur, nak kerja lagi, paling penting baju kena basuh !

Sardin + Cendawan


Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera,

KK ni untuk masa dua hari lagi terpaksa bekerja seorang sebab mek Nadia ni cuti, 4 hari tau bermula hari Jumaat lepas, jadi lagi dua hari Nadia ni bercuti

Khamis, 22 Disember 2016

Roti Kosong VS Roti Telur


Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera,

Berbalik pada topik roti roti canai, pasti kita semua suka makan kan, termasuklah KK, KK jenis tak memilih bab makanan, semua boleh telan dan tak berapa cerewet, hehehe

Bukan selalu...


Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera,

Biasanya KK akan masak sampai ke malam, dan makan dengan Nadia sampai habis lauk, begitulah rutin harian kami dalam berjimat cermat sambil kumpul duit

Rabu, 21 Disember 2016

Nasi goreng daging merah


Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera,

Ini menu masa KK makan bersama pengurus tempoh hari semasa dia membuat lawatan ke Kemaman, dapatlah merasa makan luar sebab teman dia berborak

Selasa, 20 Disember 2016

Ikan celup tepung + Cendawan tumis


Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera,

Untuk harini KK masak dua lauk saja, ikan celup tepung dan tumis cendawan saja, tak berapa nak sihat, tapi perut perlu diisi

Isnin, 19 Disember 2016

Gosip-gosip Cik Aini !


Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera,

Rasanya dalam 2 minggu lepas dari KK balik dari Jerantut, KK terus ke Pekan kejap sebab nak ambil kipas meja KK disana

Walimatul Urus Effa & Nizam !


Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera,

Alhamdulillah, satu lagi kawan KK disatukan dengan ijab kabul dengan pilihan hati untuk bersama-sama membina masjid

Mee sup


Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera,

Semalam rasa nak makan makanan bersup saja, nak makan sup air, tak nak makan nasi pula, haha, acah-acah diet pula kita

Jumaat, 9 Disember 2016

Ayam masak kicap


Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera,

Menu masak ayam masak kicap ni kebiasaanya disukai oleh kanak-kanak, tak juga sebenarnya orang tua macam KK ni pun suka makan, hahaha

Bertukar sementara ke Jerantut


Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera,

Minggu lepas KK sebenarnya ditukarkan ke cawangan Jerantut mengantikan staff disana bercuti secara kecemasan, dan KK harus bergegas ke sana selama 2 hari

Selasa, 6 Disember 2016

Mohon dikembalikan semangat !


Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera,

Ya Allah, rasanya nak masuk 3 minggu tak update blog, tolonglah kembalikan semangatku yang semakin hari semakin luntur, huwaaaa !!!

Isnin, 28 November 2016

Agak sibuk...


Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera,

Lamanya tak bersiaran di blog ni, rasanya hampir 3 minggu tidak menulis, ni KK curi masa sikit nak bercerita, rindu nak menaip dan membebel di blog, haha

Jumaat, 18 November 2016

Ayam masak kicap


Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera,

Kembali bersiaran setelah sekian lama menyepi dan dapur pun dah lama tak berasap, haha, chef pun dah lama bercuti, harini chef masuk kerja semula

6 hari menyepi...


Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera,

Harap diampun harap dimaafi sebab tuan punya blog dah 6 hari tertinggalkan blog dia ni, tapi masih rindu nak menulis lagi, baru harini dapat menulis semula

Jumaat, 11 November 2016

Dalam perjalanan..


Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera,

Bertolak dari malam tadi, bas tiba di Masjid Sunway pada jam 10 malam, penuh satu bas rombongan cuti-cuti Malaysia bersama makcik-makcik kota yang nak bercuti, haha

Jalan-jalan ambil angin !


Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera,

Alhamdulillah, KK dah sampai KL dalam jam 12 tenggahari tadi, dan KK belajar pandu kereta jauh sikit, haha, ni pertama kali KK pandu kereta lebih 2 jam

Selasa, 8 November 2016

Roti Bakar + Sardin


Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera,

Sarapan pagi yang ringkas dengan dua keping roti dan sardin hancur memang memberi rasa terbaik dan pasti mengenyangkan perut kita yang tengah lapar

Nasi Lemak


Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera

Tiap kali KK pergi ke bank, pasti ada adik dalam lingkungan umur 10tahun ditepi pintu bank, tidak meminta, tetapi berniaga nasi lemak dalam bungkusan daun pisang

Isnin, 7 November 2016

Lunch Box !


Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera,

Tak larat lagi nak masak, tapi rasanya demam dah makin kebah ni, alhamdulillah, lagi dua hari sebelum KK pergi bercuti, huhu, tak sabar rasanya nak berehat

Cara semak powerbank Pineng asli atau tiruan


Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera,

Kali ni KK nak ajar untuk kita check powerbank berjenama Pineng ni asli atau tidak, risau juga kan sekarang banyak barang tiruan tapi sebiji macam yang original

Lunch Box !


Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera,

Lewat sikit harini cerita pasal makanan, sebab tak masak kan, jadi KK minta orang hantarkan kat kita, tak larat nak jalan KK nak jalan sebenarnya, tapi sekarang baik sikit

Ahad, 6 November 2016

Pisang Goreng berangan...


Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera,

Inilah kejadiannya bila kita berangan, haha, kuning tu dah comel, bila jadi hitam tu tak berapa lah, hahaa, memang kelakar macam mana boleh KK ni berangan

Nasi Goreng Telur Cinta


Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera,

Masih lagi kita bersama dalam rancangan masak-masak chef KK, haha, menu harini ialah nasi goreng cinta ye, bukan nasi goreng putus atau kecewa, tapi cinta, haha

Dah sampai Pineng PN-969 ( 20,000 mAh )


Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera,

Alhamdulillah, powerbank yang KK beli dah sampai dengan aman di tangan KK, cepatnya baru dua hari pesan, baru saja sampai ni, panas lagi baru keluar kotak, haha

Sabtu, 5 November 2016

Bepang : Borong 15 bungkus !


Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera,

Sebenarnya dah lama sangat KK nak makan sangat bepang ni, nak kata mengidam, KK ni jantan, hahaha, tekak kita terasa nak makan kan, usaha juga cari tak ada, sedih

Nasi Goreng Cinta


Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera,

Senget lah pula gambar tu, lupa nak crop bagai, haha, pemalas betul lah KK ni, nasi goreng cinta khas buah tangan dari KK kepada semua pembaca setia, haha

Banana Fritters


Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera,

Apa lah yang kuning-kuning  panjang panjang dalam pinggan tu, nak kata terung warna kuning, nak kata timun bukan warna hijau, itulah banana fritter sebenarnya

Jumaat, 4 November 2016

Sayur kacang buncis


Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera,

Tak semangat harini, entahlah kemana larinya semangat tu, jauh dia lari, haha, nanti dah habis merajuk, balik tau semangat, KK sangat memerlukan awak, haha

Beli beg pula...


Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera,

Inilah susahnya kalau segalanya di hujung jari, semuanya nampak cantik, semuanya rasa nak beli, hahaha, lagi-lagi awal bulan pula, tahu-tahu saja duit berkepuk, haha

Salam Jumaat


Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera,

Salam Jumaat semua, harini agak panas juga kan, biasa mendung kelabu, tapi dari pagi tadi agak panas, KK balik dari masjid tadi pun berpeluh juga, hehe

Khamis, 3 November 2016

Roti Bakar + Sardin


Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera,

Hari malas sedunia, haha, kenapalah KK ni 2-3 hari ni malasnya nak masak, mungkin merajuk kot sebab harga dapur elektrik kat Lazada dah naik harga, haha